Frokostmøte - Norge og atomvåpen

Velkommen til frokostmøte om Norge og atomvåpen på Folkets hus i Trondheim.

25. okt, kl. 09:00 — 10:30, Olav Tryggvasons gate 5|

Velkommen til frokostmøte om Norge og atomvåpen på Folkets hus i Trondheim.

I dagens sikkerhetspolitiske situasjon øker faren for bruk av atomvåpen. Vår nabo i øst, har flere ganger de siste årene truet med bruk av atomvåpen, samtlige atomvåpenstater moderniserer sine atomvåpen, og i USA vurderes det å gjeninnføre kjernefysiske kryssermissiler på angrepsubåter - nettopp de ubåtene som anløper norske havner.

Til tross for at atomvåpenspørsmål har stor innvirkning på din, min og Norges sikkerhet, er atomvåpenspørsmål nesten fraværende i norsk debatt om sikkerhet- og forsvar. Det er behov for mer kunnskap og større forståelse av hvordan atomvåpenspørsmål påvirker oss og hvilke muligheter vi har som enkeltindivider, politiske partier og stat til å bidra til FN, NATO og Norges mål om en verden uten atomvåpen.

Vi fikk en påminnelse om dette da Nihon Hidankyo ble annonsert som mottaker av Nobels Fredspris 2024 for sin innsats for en atomvåpenfri verden og for å vitne om hvorfor atomvåpen aldri må brukes igjen.

Vi får høre fra Daniel Högsta og Maja Fjellvær Thompson, før det åpnes opp for spørsmål. DANIEL HOGSTA er nestleder i Den internasjonale kampanjen for å avskaffe atomvåpen (ICAN), som ble tildelt Nobels Fredspris i 2017 MAJA FJELLVÆR THOMPSON, er daglig leder i Norske leger mot atomvåpen

Arrangementet er et samarbeid mellom ICAN Norge, Trondheim Arbeiderparti og LO i Trondheim.